Mat i Afghanistan

Afghansk mat er smakfull fusjon av de regionene som naboen Afghanistan. Store folkegrupper er Pashtuns, tadsjiker og usbekere. Moderne afghansk mat er blanding av tilberedningsmetoder av tilberedningsmetoder av de tre. Influence of India er åpenbart i bruk av krydder som safran, koriander, kardemomme og sort pepper. Afghanerne foretrekker mat som er verken for krydret eller varm.

Afghanske Specials
Qabli Pulao: Det er den mest populære matretten i Afghanistan. Det er dampet ris med koteletter av rosiner og gulrot. Det er ofte servert med lam. Andre varianter av pulao er også tilgjengelig i Afghanistan. Folk spiser den med kjøtt, grønnsaker orbeans.

Kababs: Lamb Kabab er en favoritt av afghanere. Afghansk Kabab er for det meste servert med naan, og sjelden ris. Lammekoteletter, rifler, kofta (kjøttdeig) og kylling kababs serveres i god Kabul restauranter.

Qorma: Qormas er Veru populært blant afghanske folk. Løken er stekt og kjøtt, frukt, krydder eller grønnsaker er lagt til dem.

Mantu: Mantu er dampet dumplings fattened med hakket løk biff.

Shorma: Supper laget av forskjellige elementer er svært populære i Afghanistans. Disse supper er lokalt kjent som shorma.

Utvalg av brød: Vanligvis afghanere forbruke tre typer brød. Disse brød er lokalt kalles naan, Obi naan og Lavash. Naan er laget av hvete og er tynn, lang og oval formet. Obi Naan er formet som en disk, og er tykkere enn naan. Lavash er veldig tynt brød og brukes som plating for kjøtt og stuinger.

Risretter: afghanere satt i god tid og effor å forberede sine risretter. En populær ris parabolen er chalow .. Chalow er fluffy hvit ris med hvert korn separert. Afghanerne elsker å spise chalow med Qormas.

Khameerbob: Khameerbob (pasta) er en populær innfødte parabolen. Det er forberedt for spesielle anledninger hjemme. Mantu er en usbekisk parabolen mens Ashak er en Kabul parabolen.

Frukt og nøtter: Frisk og tørket frukt er uatskillelig del av afghansk mat. Afghanistan produserer høykvalitets frukt spesielt druer, aprikoser, pomegrenates, meloner, plommer og bær. Eksepsjonell varianter av appelsiner også vokse i Afghanistan. Meloner av Mazar-e-Sharif, appelsiner i Jalalabad, druer og granatepler av Kandahar er berømte. Valnøtter, mandler, pistasjenøtter og pinjekjerner er også svært populær i landet.

Meieriprodukter: Afghanerne som melkeprodukter som yoghurt og whey.

Drikke: Felles drink i Afghanistan er te (chai).

Populære Retter
Enkelte populære rettene i Afghanistan mat menyen er afghanske Kofta (kjøttboller), Nan-i-afghanske (afghansk brød), Quroot (tørket yoghurt), Osh Pyozee (utstoppede løk), Sher Berinj (ris pudding), Qabli Pulao (tradisjonell ris ), Mantu (kjøtt dumplings), Dampukht (kokt ris) og Kababs (skjev mener koteletter).

Vaner of Eating
Afghanske folk er glad i ikke-vegetariske retter. Vanligvis de ikke bruke bestikk. Mat er slukt med hø hånd, bruker nan (en slags brød) som scoop. Afghanerne behandle sine gjester med stor respekt og prøver å tjene sine gjester med så god mat som de kan gi.

Regjeringen.no

• Den kalles Den grønne synagogen. Den er den eldste i sitt slag. Sist gang den var i bruk var i 1990-årene. Nå skal den få nytt liv med hjelp av skoleelever fra Arendal.

• Hva må til for at europeiske land skal få en mer effektiv og samordnet regulering og kontroll innenfor transportsektoren, med sikte på konkurranse på mer like vilkår? Dette er ett av spørsmålene som skal drøftes ved en europeisk konferanse i Paris 16. april. Konferansen arrangeres av franske myndigheter.

• I påsken spiser vi dobbelt så mye egg som ellers i året. Men det er ingen grunn til å frykte for frokostegget. Hittil i år er det produsert nesten 200 tonn mer egg i Norge enn det vi makter å spise.

• Utenriksminister Børge Brende holder innlegg og deltar i en paneldebatt i Oslo onsdag 23. april kl. 17. Møtet har tittelen «Brytningstid for utenrikspolitikken?»

Nyheter fra VG

BBC Asia